Eerste week na vertrek op zondag 27 juli!

3 augustus 2014 - Novi Pazar, Servië

Beste vrienden en familie,

na een warm afscheid vanuit het ouderlijk huis zijn we (Joop, schoonbroer, Liesbeth, vriendin van Joop en ik) zondag rond een christelijke tijdstip aan het eind van de ochtend eindelijk weggereden. Overnachtingscampingje in Duitsland om zo snel mogelijk in het mooie Bled in Slovenië te eindigen waar het stikt van de verzopen Nederlanders. 2 nachten aan het meer, maar veel slecht weer. In 1 dag de hoofdsteden Ljubljana en Zagreb afgehandeld, tussen het gedonder en gebliksem door, om te eindigen op een camping aan een mooie rivier ten zuiden van Banja Luka. Volgende morgen bleek deze camping, vergezeld van een heerlijk zonnetje, werkelijk prachtig te zijn. Alles kunnen drogen, koffie zetten en pannenkoeken bakken.

's Middags doorgereden tot aan de camping in Sarajevo, hardgelopen door de buitenwijken in een hoosbui en daarna de stad in gegaan. Een stad met enorme tegenstellingen, waarbij cultuur wordt afgewisseld met "over the top" toerisme en protserige winkelstraten. Het was minder idyllisch dan 6 jaar geleden toen ik er ook al was, maar de basic camping was gelukkig nog wel hetzelfde.

In 1992 is er in het geheim een 800 meter lange tunnel gegraven, onder het vliegveld van Sarajevo door, om de mensen en soldaten in de stad te voorzien van voedsel en ook wapens. Aan de oostkant van de tunnel is het huis wat dienst deed als cover-up voor de tunnel, omgebouwd tot klein museum. Indrukwekkend stukje geschiedenis, met nog 30 meter van de originele 1 meter brede en 1,6 meter hoge tunnel open voor publiek. Tijdens de beschietingen tussen '92 en '95 gingen daar per nacht 3000 mensen doorheen, de tocht duurde 45 minuten, gebukt lopend met 40 kilo goederen op je rug. Liesbeth hebben we na dit bezoek in de stad afgezet, die ging de dag erna met de trein langzaam op weg naar huis.

Na Sarajevo zijn Joop en ik tegen het avondschemer op een prachtplek in Montenegro gaan wildkamperen en de dag erna via de Tara Bridge doorgereden naar Servië. Na lang internetten was Joop heel blij een "camping" gevonden te hebben ten noorden van Sjenica. Het pad ernaartoe was uitdagend te noemen, maar niets is te gek voor Adje onze Subaru. Het bleek een vage enclave met veel vissers en dikke Serven. Vanochtend weer weggereden, we wisten zelf ook niet of dit nu een camping was of dat we daar gewoon stonden wild te kamperen. Het weer is inmiddels bijzonder prachtig vanaf dit terras in Novi Pazar. Straks rijden we naar de hoofdstad van Kosovo, Pristina, waar toerisme nog in de kinderschoenen staat. Zin in.

De 4x4 heeft al menig onverharde kilometer verwerkt en gaat fantastisch, we komen echt overal, is ook wel nodig, want de gele wegen op de kaart variëren behoorlijk in berijdbaarheid. Van omgewoelde beek tot aan strak asfalt.

Na Kosovo zakken we af naar Albanië en oostelijk richting Macedonië en dan via Griekenland richting Istanbul waar vrijdag mijn knappe zus Lianne zal instappen om met ons twee weken door Turkije en Georgië te trekken.

Tot snel allemaal.

1. Greta Chaigneau:
    3 augustus 2014
    Hey jongens wat leuk om een stukje te kunnen lezen en foto's te zien. Balen van al die regen de eerste dagen, maar jullie krijgen vast nog zon genoeg. Misschien verlang je dan nog wel een keer naar een regenbui.... Wat fijn dat Adje het zo goed doet. Jullie zijn al aardig opgeschoten en Istanbul moet dan wel lukken voor vrijdag als Lianne komt. Liefs mam.
  2. Maarten:
    7 augustus 2014
    Ha kerel, gefeliciteerd met je verjaardag!
    Ziet er mooi uit, genoeg te zien en beleven lijkt me. Veel plezier nog en hopen dat het weer en de wagen het een beetje houden.
    (Overigens moet er natuurlijk nog wel een sterk verhaal komen dat de auto stuk gaat op de meest onmogelijke plek en dat je em met spanbanden oid weer net voldoende kan oplappen om de bewoonde wereld te bereieken ;-))
    Groetjes, Maarten
  3. Joachim:
    8 augustus 2014
    Klinkt goed! Nog gefeliciteerd, wel een dagje te laat. Maar ja, laten we de afstand daar maar de schuld van geven.
  4. Jan:
    11 augustus 2014
    Klinkt goed! En weer een jaartje ouder......